Tutkittua ravitsemustietoa tuoreeltaan

Pellavansiemenet ovat hyvä rasvan ja kuidun lähde

In Kliininen ravitsemus on 17.06.2009 at 19.34

pellava

Ruokatieto uutisoi tänään Öljypellavayhdistyksen teettämästä selvityksestä, joka käsittelee suomalaisten käsityksiä pellavansiemenistä. Arvostettu tieteellinen julkaisusarja American Journal of Clinical Nutrition julkaisi muutama päivä aiemmin meta-analyysin pellavansiementen vaikutuksista veren rasva-arvoihin.

Selvityksessä todetaan, että kaksi kolmesta suomalaisesta yhdistää pellavansiemenet ravintokuidun saantiin ja vatsan hyvinvointiin. Yli puolet vastanneista tiesi myös, että pellavansiemenet sisältävät omega-3-rasvahappoja.

Laajassa 28 tutkimusta yhdistävässä meta-analyysissa pellavansiementen käyttö laski terveydelle haitallisia kokonais- ja LDL-kolesterolia. Myönteinen vaikutus oli suurempi naisilla kuin miehillä. Vaikutuksen selittänee pellavansiementen erinomainen rasvahappokoostumus ja suuri kuidun määrä: pellavansiemenessä on paljon mm. alfalinoleenihappoa ja lignaania. Pellavansiemenet voidaan luokitella niiden ruoka-aineiden joukkoon, jotka ovat sydän- ja verisuonitaudeilta suojaavia. Muiden siementen ja pähkinöiden tavoin niitä voi suositella osaksi monipuolista ruokavaliota.

Pellavansiemenet yhdistetään vatsan hyvinvointiin. Ruokatieto 16.6.2009

Meta-analysis of the effects of flaxseed interventions on blood lipids. American Journal of Clinical Nutrition 2009 June 10

JH