
Pastamaassa Italiassa tutkittiin kokojyväviljan vaikutusta sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin. Aikaisempien havainnoivien tutkimusten perusteella on saatu vahvaa näyttöä, että kokojyväviljan käyttö suojaa monilta kroonisilta taudeilta pitkällä aikavälillä. Italialaisessa kokeellisessa tutkimuksessa verrattiin kahta ruokavaliota jossa 1) viljatuotteet ovat kokojyväviljaa 2) viljatuotteet ovat puhdistettua, vain vähän kuituja ja mikroravintoaineita sisältävaä, viljaa.
Kaksi ryhmää testasivat vuoronperään molempia ruokavalioita. Kokojyväviljaa sisältävän ruokavalion jälkeen ryhmillä oli kokonais- ja LDL-kolesteroliarvot alhaisemmat kuin puhdistettua viljaa sisältävän ruokavalion jälkeen. Korkeat kokonais- ja LDL-kolesteroliarvot ovat sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä. Kokojyvävilja siis suojasi näiltä riskitekijöiltä verrattuna puhdistettua viljaa sisältävään ruokavalioon. Sen sijaan, toisin kuin aikaisemmissa tutkimuksissa, kokojyväviljaa sisältävällä ruokavaliolla ei havaittu hyötyä verensokeriarvojen, insuliinin määrän, insuliiniherkkyyden, antioksidanttitilan tai tulehdusten määrän suhteen.
Kokojyväviljatuotteiden terveyshyödyt selittynevät niiden sisältämien kuitujen, mikroravintoaineiden ja muiden bioaktiivisten yhdisteiden, kuten antioksidanttien, kautta. Tämän ja aikaisempien tutkimusten perusteella viljatuotteita nautittaessa on järkevä suosia kokojyväviljaa.
Effects of the regular consumption of wholemeal wheat foods on cardiovascular risk factors in healthy people. Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases 2009 June 9
JH
